Parklet i woonerf jako nowoczesne rozwiązania dla przestrzeni miejskich

Parklet i woonerf jako nowoczesne rozwiązania dla przestrzeni miejskich

Parklet – mała przestrzeń dla ludzi zamiast samochodów

Parklet to niewielka przestrzeń publiczna powstała w miejscu jednego lub kilku miejsc parkingowych. Jego celem jest zwiększenie dostępności terenów rekreacyjnych w gęsto zabudowanych obszarach miejskich. Może mieć formę platformy wyposażonej w ławki, zieleń, stoliki, a czasem także stojaki na rowery czy małe biblioteczki plenerowe. Parklety są często realizowane przez mieszkańców, organizacje społeczne lub lokalne firmy jako forma tymczasowego lub stałego zagospodarowania przestrzeni.

Zalety parkletów:

  • zwiększają dostępność zieleni w miastach,
  • poprawiają estetykę ulic,
  • wspierają rozwój lokalnych biznesów, np. kawiarni czy restauracji,
  • sprzyjają integracji społecznej i odpoczynkowi.

Woonerf – ulica jako przestrzeń dla wszystkich

Woonerf (z języka niderlandzkiego: "ulica do życia") to koncepcja ulicy, na której piesi i rowerzyści mają pierwszeństwo przed samochodami. Jest to przestrzeń wspólna, w której rezygnuje się z klasycznych chodników i krawężników, a cała powierzchnia drogi jest dostępna dla różnych użytkowników. Ruch samochodowy jest tam spowolniony do minimalnej prędkości (zwykle 20-30 km/h), a estetyka ulicy jest wzbogacona o zieleń, ławki i elementy małej architektury.

Korzyści wynikające z woonerfu:

  • zwiększenie bezpieczeństwa dla pieszych i rowerzystów,
  • poprawa jakości życia mieszkańców dzięki ograniczeniu hałasu i zanieczyszczeń,
  • większa przestrzeń dla rekreacji i integracji społecznej,
  • wspieranie ekologicznych form transportu, takich jak rowery i komunikacja publiczna.

Podsumowanie

Parklet i woonerf to przykłady nowoczesnych rozwiązań urbanistycznych, które poprawiają funkcjonalność i estetykę miast, sprawiając, że stają się one bardziej przyjazne dla ludzi. Ich wdrażanie pozwala na harmonijne łączenie funkcji transportowych, rekreacyjnych i społecznych, zmniejszając jednocześnie negatywne skutki dominacji samochodów w przestrzeni miejskiej.